reklama

Ako je to s internetom na Slovensku v reklamnej oblasti?

Internet - komunikačné médiu, ktoré pomaly získáva dôveryhodnosť ? Ako vnímať interenet v súvislosti s plánovaním reklamných aktivít ? Je miestami ťažké pochopiť postoje a názory diametrálne odlišných uhlov pohľadu na médium akým dnes Internet a to hlavne z hľadiska jeho reklamného využitia. V prvom rade si myslím, že je nutné rozdeliť užívateľov podľa ich sofistikovanosti v oblasti jeho používania a v druhom rade je to otázka toho istého charakteru, ale zo strany B to B , čiže z hľadiska manažerov, ktorý rozhodujú o tom kam a aké veľké prostriedky budú realizované práve v tomto prostredí. Neposledne je to aj o tom ako argumentovať a čo poskytnúť v súvislosti s predajom zo strany samotného média.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Rád by som povedal , že nastala doba , ktorá výrazne bude mať za úlohu ztransparentniť a štandartizovať ukazovatele výkonov až na možností definovania reálneho efektíineho zásahu jednotlivca nachádzajúcého sa a využívajúcého práve toto médium.

Dnešné obdobie je charakteristické práve tým, že akokoľvek sa niektoré výnimky usilujú o zvýšenie kvality v priestore nákupu, narážajú na nespočetné množstvo prekážok, čo priamo brzdí vzrastu výdavkov pre toto médium. Pozitívne je, že je cítiť na Slovensku aj vplyvom nadnárodných zadávateľov zvyšujúcich záujem o samotné médium a súčastne pomaly narastajúci tlak na vyššiu kontrolu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Opatrnosť zo strany zadávateľov je v tomto prípade na mieste. Dôvodom je hlavne fakt, že ineternet sa chová v súvislosti s investíciami ako tzv. "Black Box" do ktorého niečo vložíte a neviete presne čo sa Vám vracia. Tu by sa niektorý sofistikovaný jedinci asi ohradili , ale je nutné podoktnúť hlavne jednu vec , nech si skúsia urobiť post buy analízu na dátach , ktoré obdržia z rôzných servrov a rôzných reklamných sysémov, alebo ak využívajú jeden , tak nech to skúsia na na efektívny reach.

Jednotná mena je dnes to najhlavnejšie čo internet na slovensku potrebuje.

Aká je potrebná jednotná mena ? Na čo je to dobré ?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri tejto otázke by som sa rád zastavil a pokúsil sa vysvetliť o čo ide.

V prvom rade ide o ujednotení spôsob merania, a o to naozaj vo veci reálne čo meriame. Dnes meriame niečo čo metodiky merania nazývajú rôznorodo , ale podstatné je to že sa meria na strane média.Takýto druh merania vyhodnocuje hlavne výkonnosť , opakujem "výkonnosť" samotného média a a sekundárne poskytuje čiastkové dáta o užívateľoch z hľadiska potrieb pre plánovanie.

Čo je bodom zlomu ?

Napriek tomu, že odborníci vedú diskusie na tému presnosti merania ( ktorej je dnes aj za pomoci neujednotenej metodiky dosť ) je si stále treba uvedomiť, že hovoríme o dátach meraných na niečom čo mu sa hovorí médium a to samozrejme ako to na Slovensku býva ešte dvoma metodikami až na hranicu akého si "real user" , čo nie je nič viac ako prediktívny prepočet unikátnych užívateľov. Vidím to tak , že ide hlavne o marketingové zvyšovanie penetrácie a o aký si pokus identifikovať unikátnych užívateľov v časti , ktorá sa bežne nedá identifikovať hlavne z dôvodu metodickej čistoty v závislosti na referenčných databázach z verejného prístupu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Iba pre predstavu čitateľa je si nutné predstaviť nie čo také že by sa v televíznom segmente nemerali domácnosti a jedinci , ale merali by sme samotné TV stanice takto to dnes funguje na internete. Navyše z hľadiska zadávateľov, skúste sa ich spýtať čo je najrelevantnejší údaj pre meranie zásahu cieľovej skupiny. Odpoveď bude znieť efektívny frekvenčný reach. A to pri dnešnej metodike merania nedostanete a už vúbec nie pri formáte merania média.

Čiže, ak hovoríme a kladieme si otázku aká je potrebná zmena pre správne meranie je si vždy treba uvedomiť , že hovoríme o jedincoch a ich potrebách. Presne povedané že nehovoríme o jednotlivých mediách - servre, ale o užívateľoch internetu a jeho návykoch. Toto všetko má samozrejme viac aspektov pre definíciu presného merania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V súvislosti nedosiahnuť bezúčelovosť pri voľbe typu metodiky a merania je si nutné vždy uvedomiť , kto predovšetkým dáta používa a kto ich potrebuje a podľa toho definovať všetky premenné pre budúce analytiky.

Vyjadrenia niektorých odborníkov o naozaj sofistikovaných metodikách merania v dnešnej dobe by som bral dosť opatrne a to hlavne z hľadiska problematiky tak zvaných štandardov.

Čo to všetko prináša ?

Štandardizácia výstupov a relevantnosť dát pri meraní Internetového prostredia v porovnaní s inými médiami jednoznačne prinesie transparentnosť do plánovania a možnosť využitia presnejších analytických výstupov , ktoré pre pochopenie a budovanie dôvery sú tým najpotrebnejším , čo momentálne slovenský internet potrebuje.

Klient predsa potrebuje vedieť za čo míňa svoje prostriedky a samozrejme ako efektívne. V tejto súvislosti sa stále neviem zbaviť pocitu, že niekto v slovenskom internete má stále strach sa posunúť ďalej a že má obavy v súvislosti s hypotetickými následkami. Predstava je totiž taká, že ak by sme naozaj ztransparentnili všetko, tým myslím napr. aj vzájomný prekryv serverov, tak prídeme o objemy. Ďalším uhlom pohľadu je, že ak by sme naozaj poskytli trhu dáta s plnou transparentnosťou, tak prídeme určite o zisky , lebo sa investor dozvie že sme menej efektívny ako napr. iné mediálne nosiče.

Pozor, myslím si že takýto názor je úplne zcestný v ponímaní a samozrejme aj umelom udržiavaní takéhoto stavu. Ak je veľmi pravdepodobné že naozaj , príde o určité príjmy tak si myslím, že napriek tomuto názoru o ne aj tak príde ak sa tak už nedeje. Keď že, základným problémom v internete na Slovensku je kontrolovať svojho protivníka a to až do takej miery . že miestami máte z toho pocit paranoje, čo prirodzene vytvára najlepšie podmienky pre takzvané zahlmlievanie s dôsledkom následnej netransparentnosti.

Výkonnosť dnešného internetu na Slovensku je na hranici kvantitatývnych hodnôt a to z hľadiska reálnych kampaní s využitím cieľových "podskupín" s možnosťou využitia zvýšených predností voči ostatným médiám v komunikačných formátoch.

Pre bližšie vysvetlenie , je si treba predstaviť internet ako hybrid medzi tlačovými nosičmi a elektronickými médiami. Jediný rozdiel Vám vyjde v porovnaní s nimi , že napr, voči TV má dlhšiu dobu naplnenia reachu, a voči printom je menej prenosný. Nebudem teraz spomínať ostatné parametre , ktoré by sa dali porovnávať, preto že chcem ukázať ako to vnímať tak aby sme pochopili , kde je pozícia internetu v médiamixe.

Tak sa my naskytuje otázka, prečo nemáme dodnes relevatné dáta aj z tohto média?

Je to otázka dospievania slovenského internetu, alebo je v tom niečo iné?

Myslím si, že je to kombinácia oboch, a to hlavne z hľadiska rôznorodosti výkonnosti serverov a z hľadiska strachu straty netransparentosti, ktorá pre niektoré subjekty môže byť vyhovujúca.

Sme samozrejme v začiatkoch požiadavky a nutnosti porovnávania internetu s ostatnými médiami, kde dôsledkom je veľké prehodnocovanie ako ďalej. voľba cesty je preto musím priznať z hľadiska medií dosť ťažká.

Či že dynamika v príjmoch, ktorá by mohla byť aj vyššia, bude uvoľnená len pod podmienkou porovnania s ostanými a pod podmienkou reálnej hodnoty zásahu a možnosti prepočtu efektívnych ukazovateľov.

Preto držím všetkým zúčastnením palce nech sa im to vydarí!

s pozdravom

Robert Slezák

Robert Slezák

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Od 1991 pracujem v reklame v rôzných pozíciách

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu